Størstedelen af processerne i PensionDanmarks nye it-system er nu automatiserede, og det har givet både lavere omkostninger og højere kundetilfredshed.

Pensionskæmpen PensionDanmark har sænket sine omkostninger og øget kundetilfredsheden i løbet af det seneste år, og selskabet selv peger på, at dets nye it-systemer har en stor del af æren.

Systemet gik i luften i slutningen af 2014, og leverandøren af systemet er it-selskabet FDC, som i dag står for langt hovedparten af PensionDanmarks it-system.

Efter at have skåret ned på sine processer sendte PensionDanmark opgaven i udbud og indgik kontrakt med FDC. Systemet blev udviklet i løbet af 2013 og 2014, og den 1. november 2014 gik pensionsselskabet over på den nye platform.

“Vi er nu kommet over på et it-landskab, hvor det meste er samlet i en leverandørløsning, som ligger ude hos vores leverandør. Vi har et forholdsvist enkelt landskab, som er digitaliseret og meget skalerbart,” siger Flemming Tovdal Schmidt, der er direktør for kunde- og IT-området i PensionDanmark, til FinansWatch.

Resultaterne har været til at tage og føle på, siger Flemming Tovdal Schmidt. Omkostningerne per medlem, målt på ÅOK, er faldet fra 396 kr. i 2013 til 297 kr. i 2016. Her skal man dog tage med i betragtning, at cirka 25 kr. af besparelsen skyldes, at selskabet har vundet en momssag, men omkostningerne er faldet løbende de seneste fem år.

Kundetilfredsheden har desuden også været stigende hos PensionDanmark. Den seneste undersøgelse af kundetilfredsheden hos Loyalty Group placerede PensionDanmark på en førsteplads i en pensionsbranche, som ellers generelt har en stigende kundetilfredshed.

“Vi har fået et produktionsapparat, som er meget tæt på at være fuldt digitaliseret. Hvis du går op i vores rådgivningscenter, vil du ikke se skriveborde med sager i papmapper. Det er papirløs sagsbehandling, fordi alt bliver håndteret på den måde,” siger Flemming Tovdal Schmidt. >>

Ovenstående er et uddrag af artikel fra FinansWatch 12. februar 2016.

Klik her for at læse hele artiklen hos FinansWatch (kræver login)

Klik her for at læse artikel i Børsen om Loyalty Groups vurdering af kundetilfredsheden hos Pensiondanmarks kunder.