Utrecht/Ballerup, 3. januar 2018 – Forsikringens Datacenter A/S (“FDC”), en af Skandinaviens største udbydere af IT løsninger til forsikrings- og pensionsbranchen, slutter sig til Total Specific Solutions (“TSS”). Med dette virksomhedskøb træder TSS ind på det danske softwaremarked og styrker sit fodfæste i det finansielle markedssegment.

FDC blev grundlagt for mere end 50 år siden via et samarbejde mellem flere forsikringsvirksomheder. Det betyder, at FDC har en indgående viden om såvel forsikringsbranchen som softwaremarkedet. FDC’s Liv & Pensionsløsning F2100 dækker privat- og virksomhedsforsikring, firmapension samt de norske offentlige og markedsrente pensioner. Unit Link modulet tilbyder yderligere services oven på pensionsløsningen. F2100 Skade & Helse er en komplet løsning, der understøtter alle former for skade- og helseforsikring. Løsningen har de værktøjer og funktioner, der sikrer en effektiv administration af en moderne forsikringsvirksomhed.

Birthe Elkjær, adm. direktør for FDC udtaler: “Vi bliver nu en del af en større softwarekoncern, men vi bliver ved med at være en uafhængig forretningsenhed med vores egen identitet. TSS’ princip om aktivt ejerskab samt den decentraliserede operationelle model matcher et firma som FDC, der har opereret selvstændigt siden 1965. Som en del af TSS får vi adgang til alle best practices relateret til at drive forretning inden for softwareudvikling: fra operationelle best practices til ny markedsindsigt fra andre TSS forretningsenheder, som ligeledes betjener det finansielle marked. TSS’ viden om udvikling af store, komplekse IT løsninger til moderne platforme vil give os ekspertisen til at forbedre vores value proposition. Desuden vil denne overtagelse give os rammerne samt den finansielle styrke til at vi kan vækste i den nordiske region.”

Ramon Zanders, General Manager, Total Specific Solutions udtaler: “FDC er en sand vertikal markeds software virksomhed, der passer godt ind i TSS koncernen. Dette er vores indgang til det danske marked og vores andet opkøb i Norden inden for de sidste 12 måneder. Brancheviden ligger dybt i FDC’s DNA, da virksomheden tidligere var ejet af tre store kunder i forsikringsbranchen. Nu hvor FDC bliver en del af TSS, vil de kunne benytte sig af vores knowhow, finansielle styrke samt vores brancheerfaring, som er nødvendig for et fornyet fokus og vækst. TSS består af mange forskellige forretningsenheder i forskellige branche vertikaler, og vi har mange best practices, som vil hjælpe FDC med at tage de næste skridt til at styrke og udvide deres position på markedet. Og når en så velkendt software virksomhed som FDC indtræder i TSS, vil dette hjælpe os med at etablere os yderligere på det nordiske marked.”

Som formand for FDC udtaler Allan Luplau, adm. dir. i Sygeforsikringen “danmark”:

“FDC har igennem en årrække modtaget adskillige henvendelser fra interesserede købere af FDC. Det er altid en forpligtelse for ejere af en virksomhed, at vurdere om de er de rette ejere af virksomheden eller om en anden ejer kan tilføre mere værdi til virksomheden til gavn for kunderne og medarbejderne. Det har ejerkredsen af FDC vurderet er tilfældet med salget til TSS. Som fortsættende kunder i FDC føler vi os trygge ved salget til TSS, som har en solid og veldokumenteret historie i forhold til ejerskab af it-virksomheder, hvor der er mulighed for at trække på globale it-kompetencer i TSS til gavn for kunderne i FDC. Vi er som ejere stolte af at aflevere FDC i særdeles god form både økonomisk og med en solid kundebase”.

FDC’s ejere var Gjensidige, Bupa Global og Sygeforsikringen “danmark”.

FDC

FDC A/S leverer IT løsninger til forsikrings og pensionsbranchen, og har en bred viden og erfaring samt et stort kundegrundlag med mere end 7 million policer i Danmark, Norge og Sverige, med kundefokuserede og specialdesignede softwareløsninger. FDC A/S har hovedsæde i Ballerup. Læs mere på hjemmesiden: www.fdc.dk.

Total Specific Solutions

Total Specific Solutions er en førende udbyder af IT forretningsløsninger og består af selvstændige forretningsenheder, som leverer løsninger og services til deres specifikke markeder – en markedsekspertise baseret på årtiers erfaring. TSS er aktiv inden for sundhedssektoren, det offentlige marked, retail, finansielle og juridiske serviceområder, revision, organisationsliv, samt ejendomsbranchen. TSS er en del af Constellation Software Inc. (CSI), som er listet på den canadiske børs. Læs mere på hjemmesiden: www.totalspecificsolutions.com.

Forsikringens Datacenter A/S (FDC)
Birthe Elkjær, adm. direktør
Birthe_Elkjaer@fdc.dk

Total Specific Solutions (TSS)